Liturgische Schikking

Liturgische schikking bij Pinksteren

De 7 rode rozen in de schikking en de 7 rode waxinelichtjes symboliseren het getal van de volheid. Alles wat nodig is, wordt ons geschonken. De rode kleur is een verwijzing naar het vuur, het licht dat ontvlamt. De uitstorting van de Heilige Geest is verbeeld in neerdalende lijnen.

Gij zendt uw Geest uit:
wij worden herschapen
en Gij vernieuwt
het gelaat van de aarde!

Als wij elkaar overschreeuwen,
doof voor elkanders taal,
als harde woorden ons toesluiten,
laat dan uw Adem ons open maken!

Als onmacht ons beheert
om de taal van de liefde te spreken
en wij niet kunnen luisteren,
laat dan uw Vuur ons zacht maken!

Als ons leven opdroogt en verdort,
en wij worden opgejaagd
door de hitte des daags,
waai dan uw Wind door ons hoofd, door ons hart!

Als de aarde verstoft en sterft in onze handen,
ten dode uitgeput,
kom dan met uw Geest
en herschep haar,

want
Gij zendt uw Geest uit:
wij worden herschapen
en Gij vernieuwt
het gelaat van de aarde!

Sytze de Vries

   

   

Liturgische schikking bij Eerste Paasdag

Een nieuw begin, een nieuwe lente. De groene takkenconstructie wordt bloeiend. Bloesems, tulpen, narcissen: de schikking bloeit.

Meditatieve tekst
De aarde zit boordevol hemel
en elke struik, hoe gewoon ook,
staat in lichterlaaie van God.
Maar enkel hij die het ziet doet zijn schoenen uit.
De rest zit eromheen en plukt bramen.
Nieuw leven,
voor ieder die het wil zien en geloven.

    

    

Liturgische schikking bij de zesde zondag van de 40-dagentijd

De tekenen van brood en wijn staan centraal in deze lezing. De verticale zuil wordt steeds meer groen door het toevoegen van groene takken en het weghalen van grassen. Ook wordt er buxus tussen de takken geklemd, een verwijzing naar de intocht in Jeruzalem en de verbinding met Aswoensdag. Tussen de takkenstructuur worden aren geklemd als symbool voor het brood. De wijn symboliseren we door het liturgische vaatwerk bij de schikking te
plaatsen.

Meditatieve tekst
Brood en wijn.
Aan de tafel van de Heer blikken we niet alleen terug naar wat was
– het lijden en sterven van Jezus –
of naar binnen – ons tekort waardoor dit lijden nodig was-, maar ook vooruit.
Brood en wijn als beeld van het feestmaal dat ooit zal zijn. Waar geen lichaam gebroken en bloed vergoten wordt.
Tot aan die dag blijven wij vieren, gedenken, hopen.

      

     

Liturgische schikking bij de vijfde zondag van de 40-dagentijd

In deze lezing staat het toekomstige lijden centraal op twee manieren, een verwijzing naar het lijden van Jezus en de tekst uit Johannes 15: “Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als jullie in Mij blijven en Ik blijf in jullie, brengen jullie veel vrucht voort. Want zonder Mij kunnen jullie niets doen.” De rank en de druif horen bij elkaar, evenals het werken in de wijngaard bijdraagt aan deze verbinding.

Meditatieve tekst
Etty Hillesum, een jonge joodse vrouw, was zich in 1942 ten volle bewust van het lot dat haar wachtte. In haar dagboek “Het verstoorde leven” schrijft ze aangrijpend prachtig over aanvaarding en het goede blijven zoeken in een steeds vijandigere omgeving. Het blijven zien van de ander als mens is één van haar sleutels. Menselijkheid te midden van ontmenselijking. ‘En al zou er nog maar één fatsoenlijke Duitser bestaan, dan zou die het waard zijn in bescherming genomen te worden tegen de hele barbaarse bende en om die éne fatsoenlijke Duitser zou men dan niet zijn haat mogen uitgieten over een geheel volk.’

       

       

Liturgische schikking bij de vierde zondag van de 40-dagentijd

De verloren zoon komt naar huis voor een nieuwe start. Tussen de grassenstructuur plaatsen we groene kale takken en de eerste bloesems. Denk bijvoorbeeld aan magnolia, kersenbloesem, kweetakken en prunus. Feestelijk en symbool voor een nieuw begin.

Meditatieve tekst
Welkom thuis, hier mag je zijn.
De Vader viert een feest.
Welkom thuis, voor wie zoek was of op reis, te lang is weggeweest.
Welkom thuis. Kom maar binnen. Hij sluit je in zijn armen.
Je hoort hier, in zijn aanwezigheid.
Deel in de vreugde en open nu je handen.
Hij heeft een feest, een feest voor jou bereid.

       

       

Liturgische schikking bij de derde zondag van de 40-dagentijd

In deze lezing gaat het over vrucht dragen en wordt de vijgenboom genoemd. Een mooie tak van de vijg met de wintervruchten er nog aan, is een prachtig symbool voor deze dag. Als het niet lukt om een tak met wintervruchten te vinden, is een alternatief idee om een vertakte tak te snoeien met groene knoppen waarop gedroogde vijgen bevestigd worden. Ook de vruchten van de kerstroos (helleborus) zijn te vinden op dit moment. Deze bloemen met zaad versterken symbolisch gezien de relatie tussen Kerst en Pasen.

Meditatieve tekst
Goede God,
U geeft vrucht.
Ook als we het zelf misschien niet zien.
Vandaag bidden we U om liefde, blijdschap, vrede, geduld,
vriendelijkheid, goedheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.
Stroom met Uw Geest door ons.
Amen

       

       

Liturgische schikking bij de tweede zondag van de 40-dagentijd

In deze lezing staat de verheerlijking op de berg centraal, een beeldend verhaal en tegelijkertijd niet zichtbaar. Tegelijkertijd gaat het verhaal ook over ontmoeting. Tussen de structuur, op tweederde hoogte, plaatsen we een prop wikkeldraad of een stukje kippengaas. Het is de bedoeling om een wolk te maken: het is er en we kunnen het niet goed zien. De wolk is ook een directe verwijzing naar de tekst waar het gaat over de stem die uit de wolk komt. De wolk wordt gevuld met uitgebloeid pampasgras en gipskruid.

Meditatieve tekst
Woordeloos blijven de leerlingen achter.
Ze kregen een hemels perspectief op Jezus.
Een ervaring die alle werkelijkheid tart. Jezus, Gods zoon!
Extra: Wees een moment stil.
Als u wilt, kunt u de ogen sluiten en u inbeelden dat u getuige bent
van de ontmoeting op de berg en de woorden uit de wolk.
Hoe kijkt u naar Jezus?

       

       

Liturgische schikking bij de eerste zondag van de 40-dagentijd

De mens wordt op de proef gesteld. Er zijn drie vergezichten die aanlokkelijk zijn, maar niet leiden naar waar het echt om gaat. Er staat: de mens leeft niet van brood alleen. Tussen de grassenstructuur plaatsen we tarwearen en/of gerst-aren, als verwijzing naar die zinsnede. In de pot zijn bloeiende primula’s geplaatst, op zo’n manier dat de bloemen net boven het randje uitkomen. De primula heeft de Nederlandse naam hemelsleutels en symboliseert in deze schikking datgene waar het om gaat, betekenisgeving.

Mediatieve tekst:
Er is een veelgebruikte oefening waarbij iemand zich vanaf een tafel achterover in opvangende armen laat vallen.
Een oefening in vertrouwen.
Voor we het weten laten we ons vallen in de armen van bestaanszekerheid, dagelijks brood, onze positie, macht.
Jezus vestigt echter de blik op waar het om gaat:
God is de betrouwbare en heeft de tijden in de hand.
God komt de aanbidding toe.

       

       

Liturgische schikking bij Kerst

De zon is helemaal opgekomen. Tussen de stralen plaatsen we bloemen van de phalaenopsis in buisjes. Tussen de stralen hebben we sterretjes geplaatst. Er is een lichtsnoertje gebruikt om de schikking extra te laten stralen. In het licht van Kerst, de komst van Christus, is ook het leven zelf gekomen. Het licht voor de mensen is het leven voor de mensen. Licht en leven. In de paaskaars zien we beide iedere zondag ontstoken. De komst van Christus is meer dan alleen de flonkering van een kaars in de kerstnacht: het betekent de komst van het leven zelf. De paaskaars wordt aangestoken.

Meditatieve tekst
Stralend licht
de nieuwe dag begint
met sterren in de nacht.

       

       

Liturgische schikking bij de vierde adventszondag

De zonnestralen worden langer en talrijker. We plaatsten wilgenkatjes tussen de stralen. Voor de schikking plaatsen we twee amaryllisbollen met een knop, gewikkeld in blad. De bollen omwikkelen we met het grote blad van de schoenlappersplant.
De vier kaarsen worden aangestoken.

Meditatieve tekst
Verborgen in de bol
groeiend naar licht,
nieuw leven
gezegende toekomst.

     

Liturgische schikking bij de derde adventszondag

Als je veel hebt… deel dan met de ander. Tussen de stralen plaatsen we tarwe-aren, gerst, of spelt. Granen waar brood van wordt gemaakt. Voor de opgaande zon ligt een zelfgebakken challah-brood. (challah-brood is een traditioneel gevlochten brood dat gegeten wordt op de sabbat)
De 3 kaarsen links worden aangestoken.

Meditatieve tekst
Deel met elkaar
het brood,
het leven
in het volle licht.

       

           

Liturgische schikking bij de tweede adventszondag

Het verhaal vertelt over de taak van Johannes, het dopen van mensen, het dopen van Jezus. De opkomende zon is iets groter geworden. Er zijn meer stralen geplaatst en de stralen zijn ook iets langer. Voor de schikking plaatsen we een glazen schaal met water waarin een jakobsschelp drijft met daarin een brandend waxinelichtje. Dopen met het licht. De 2 kaarsen links worden aangestoken.

Meditatieve tekst
Johannes doopte
met Levend water,
in het morgenlicht
vol van verwachting!

       

       

Liturgische schikking bij de eerste adventszondag

Het verhaal gaat over de aankondiging van een nieuwe tijd. De opkomende zon is nog maar klein. Wij gebruiken voor de stralen alleen gele tinten van gedroogde grassen. Voor de schikking ligt een in wol en linnen verpakte vrucht (geweven, als een mantel), veilig en beschermd. Het moet nog tot bloei komen. De kaars links wordt aangestoken.

Meditatieve tekst
Gedroogde grassen,
als stralen van de zon. –
Morgenlicht –
vol verwachting.

        

       

Liturgische schikking bij de laatste zondag van het kerkelijk jaar
Vandaag is het de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Dit is de dag van gedenken en worden de namen genoemd van hen die van ons heengingen.
Voor elke naam die genoemd wordt is er 1 lichtje ontstoken. De kaars in het hart welke in het midden van de kleine kaarsen is geplaatst brandt voor hen die deel uitmaakten van onze levenskring en wier namen niet in deze dienst worden genoemd.

Het gedicht wat is gelezen tijdens de dienst:

U, God en Schepper tot in eeuwigheid,
U hebt uw naam verbonden aan de mensen.
U bent begin en einde van de tijd
en blijft nabij tot achter alle grenzen.
U kent ons hart in alle kwetsbaarheid
en ons verlangen, onze stille wensen.

De namen van hen die gestorven zijn
noemen wij hier, wij kunnen niet vergeten,
al voelen wij nog dagelijks de pijn,
wij willen blijvend van hun liefde weten.
Laten zij in uw hand geschreven zijn
met nieuwe namen, hoe zij zullen heten.

God, wees bij ons in uw barmhartigheid,
geef ons vertrouwen in het goede leven,
dat wij niet zonder U in deze tijd,
maar met uw Naam in onze hand geschreven,
de wegen gaan van uw gerechtigheid.
U hebt ons immers zelf uw woord gegeven.

 

Tekst en uitleg behorend bij de liturgische schikking van 23-05-2021, Pinksteren

De groene boog staat symbool voor de hoop, vol verwachting voor de toekomst.
In de regenboogkleuren wordt Gods belofte zichtbaar, waarbij de rode Gloriosa de boog in vuur en vlam lijkt te zetten. De aanwezigheid van de Heilige Geest is verbeeld met de blauwe bloem met daaronder Asparagus die in een vaasje aan een tak zijn bevestigd. Zeven rode lichtjes op de spiegel symboliseren het getal van de volheid. Alles wat nodig is, wordt ons geschonken.

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:

Heilige Geest,
Gij zijt als de wind,
kom dan, waai door onze harten,
reinig ons.

Heilige Geest,
Gij zijt als het vuur,
kom dan, vuur ons aan tot liefde,
beziel ons.

Heilige Geest,
Gij zijt als de dauw,
kom dan, laaf ons met uw goedheid,
vervul ons.

Heilige Geest,
Gij zijt als het licht,
kom dan, wek ons tot nieuw leven,
herschep ons.

       

       

Pasen 2021

Op de spiegel staan in de vorm van een hart vaasjes met bloemen. Allerlei witte en gele voorjaarsbloemen zijn gebruikt. De vorm van het hart wordt geaccentueerd door buxustakjes.

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:

Wie God liefheeft, heeft ook de ander lief.
Gij raakt ons aan met uw licht
en doet ons opstaan, een nieuwe dag tegemoet
Gij raakt ons aan met uw liefde
en geeft ons de motivatie om te doen wat we te doen hebben
Gij raakt ons aan met uw Geest
en geeft ons de inspiratie het kwade te weerstaan
en het goede te zoeken
Gij raakt ons aan met uw nabijheid
en wordt daarmee het dragende geheim van iedere ontmoeting
Gij, die hoort en ziet en weet
ga met een ieder van ons mee
als de schaduw aan onze rechterhand

   

   

6e Zondag van de 40-dagentijd

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:

Zoon van David gezegend met de liefde van de Eeuwige.
Hij leert ons met nieuwe ogen te kijken,
met andere oren te luisteren,
recht te maken wat krom is.
Gezegend Jij die Licht bent.

5e Zondag van de 40-dagentijd

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:

Behoed ons voor de doodlopende weg,
voor de dubbele tong die roddel en laster zaait.
Leer ons onze tong te bedwingen
en open en ontvankelijk te zijn
voor de weg die ieder mens tot zijn recht laat komen.

4e Zondag van de 40-dagentijd

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:

Hart dat klopt van verlangen
om liefde te zijn
Hart dat open is nieuwe kansen geeft
zonder boosheid en bitterheid.
Hart hebben voor de weg die Leven geeft
is voluit leven.

 

3e Zondag van de 40-dagentijd

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:
Laat ons nieuw leven zien
door dood en verval heen
nieuwe kracht
door moedeloosheid
en verdriet heen.
Geef nieuwe vrucht aan wat gestorven is.
Dat onze weg
geen doodlopende weg is
maar een weg ten Leven.

2e Zondag van de 40-dagentijd

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:
Dat jouw leven
anderen tot zegen mag zijn
je ogen met mildheid kijken,
je handen open en zorgzaam zijn,
je oren luisteren,
je woorden oprecht zijn,
je hart bewogen wordt
voor de mensen op je weg.
Dat de Eeuwige jouw weg
zegent.

1e Zondag van de 40-dagentijd

Gedicht behorend bij de liturgische bloemschikking:

 Licht dat leven geeft aan mens en wereld.
Stem die roept: doe recht aan wie lijden en niet leven.
Kracht die uitzicht geeft aan wie niet gezien worden.
Gij die genoemd wordt: Vuur van verlangen naar recht en vrede,
Licht en Liefde
dat wij worden mens – medemens – naaste.

Bloemschikking ter gelegenheid van Kerst in de Ontmoetingskerk

Johannes spreekt over een nieuw begin: ‘In het begin was het woord en het woord was bij God en het woord was God’. Met de geboorte
van het kerstkind is er een nieuw begin dat met kerst wordt gevierd. De bloemenschaal staat symbool voor het nieuwe begin.

Gedicht
Ik open mijn ziel
en vul de schaal van mijn leven
met Gods nieuwe begin.
Hul mij in kleuren
en geuren van het uitbundige feest,
van Gods licht voor heel de wereld.
Oost, West, Noord en Zuid.

Hemel en aarde zijn nu verbonden.
Mensen wereldwijd herkennen elkaar
in Jezus, de Zoon, onze Heer.
Woord van leven, levend Woord.
Het Goede Leven doorgebroken,
voor iedereen!

   

   

Bloemschikking Adventsperiode Ontmoetingskerk

Vier kaarsen branden ’s nachts
ze schijnen op wat komen zal
op een geschenk zo lang verwacht
voor jou, voor mij, voor iedereen en overal.

Drie kaarsen geven hun licht
voor een prachtig vergezicht.
Kom laten we opstaan
en de toekomst tegemoet gaan.

Twee kaarsjes zijn een teken in de nacht,
God zet de wereld in het licht.
En iedereen  die daar op wacht
krijgt vast een lach op zijn gezicht.

Met een kleine vlam
begint het Grote Licht
De Heer komt naar ons toe
Dat is een goed bericht